S.O.S. za boleče menstruacije

27.6.2018

Boleče menstruacije imenujemo dismenoreja in jo delimo na primarno in sekundarno dismenorejo. Pri primarni dismenoreji gre za bolečino, ki nima organskega vzroka, v kar 75% primerov gre prav za to obliko bolečine. Primarna dismenoreja se pogosto pojavlja v obdobju najvišje plodnosti, po tem, ko postanejo ciklusi ovulatorni in se ustalijo, to je 1 do 2 leti po menarhi. Bolečina se pojavi nekaj ur pred menstruacijo ali ob nastopu krvavitve in traja od 48 do 72 ur po nastopu menstruacije. Bolečina je podobna bolečini ob popadkih, pojavlja se v spodnjem delu trebuha in se navadno širi tudi v križni in ledveni del telesa. Bolečino lahko spremlja tudi slabost, bruhanje, driska, glavobol, utrujenost in pomanjkanje energije, nekatere ženske tudi kolabirajo. Primarna dismenoreja v večini primerov izzveni po porodu, v nekaterih redkih primerih pa je bolečina ob menstruaciji prisotna vse do obdobja menopavze.

Vzrok

Vzrok primarne dismenoreje je povečana sinteza prostaglandinov v steni maternice. V času lutealne faze, ko se nivo progesterona zniža, se sproži litična encimska reakcija, kar ima za posledico sproščanje fosfolipidov in arahiodinske kisline ter aktivacijo ciklooksigenizirane poti za sintezo prostaglandinov. Ženske s primarno dismenorejo imajo zato povišano napetost v steni maternice in močnejše krče. V primeru primarne dismenoreje ginekološki pregled ne pokaže nič patološkega, rodila niso prizadeta.

Diagnoza

Za potrditev primarne dismenoreje je potrebno izkjlučiti vse morebitne patološke spremembe v mali medenici. Potrebno je izključiti sekundarno dismenorejo pri čemer se vzrok bolečine najpogosteje pojavlja zaradi endometrioze, miomov, polipov, zaradi raznih vnetji in spolno prenosljivih bolezni. Bolečina je pri tej obliki dismenoreje drugačna in se navadno pojavlja celoten čas krvavitve, lahko pa traja tudi nekaj dni po njej. Slabost, bruhanje in driska sekundarne dismenoreje navadno ne spremljajo, se pa bolečina pri nekaterih ženskah pojavi ob napenjanju pri odvajanju blata in urina ter pri spolnem odnosu. Pri sekundarni dismenoreji je potrebno odkriti in zdraviti vzrok.

Klic čustvenega sveta

Menstrualni ciklus in rodila so nekaj najbolj intimnega za žensko telo. Menstruacija je najgloblji in hkrati zelo očiten znak ženskosti in materinskosti. Kadar je nečesa v njenem življenju preveč in ostaja nerazrešeno, nedotaknjeno, neslišano, so prisotne neizjokane solze in težka čustva, ki niso smela biti izražena in prečutena, se vse pokaže skozi telo, pogosto prav tam kjer je žensko telo najbolj občutljivo in ranljivo; v rodilih, pri menstrualnem ciklusu, ob menstruaciji. Nemalokrat so boleče menstruacije klic po razrešitvi nečesa, kar izvira iz čustvenega sveta in ne gre primarno za telesni vzrok. Boleča menstruacija je spodbuda tudi k temu, da ženska pogleda v svoje globine in se morda vpraša: »Kako gledam nase, kot na žensko? Kako sprejemam svoje telo? Katere so tiste stvari, ki so ostale kar potlačene? Kakšen odnos imam s svojo mamo, ali me je znala vpeljati v ženski svet? Kakšni odnosi prevladujejo okoli mene; boleči, izkoriščevalski, se vsakič znova podrejam drugim, …?« Ob teh vprašanjih in raziskovanju sebe morda prične nastajati prostor, da bi končno nekdo te stvari tudi slišal, ovrednotil, potolažil, jim dal smisel, to je lahko mama, babica, prijateljica, fant, mož, zdravnica, terapevt ali pa nekdo, ki ima za seboj podobe izkušnje življenja. Boleče menstruacije so lahko tudi sporočilo, da mora ženska s seboj ravnati drugače, z večjo skrbnostjo, z nežnostjo in s sočutjem do sebe, boleče menstruacije potem same od sebe izzvenijo ali pa se vsaj zmanjšajo.

Preventiva

Že s preventivnimi ukrepi lahko ženska vpliva na to, da bolečina ob menstruaciji ni prisotna ali pa se ta pojavlja v blažji obliki. Preventivni ukrepi so naslednji:

  • Prenehanje aktivnega in pasivnega kajenja, redno kajenje namreč vsako bolečino, zaradi slabše oskrbe tkiv s kisikom, še ojača.
  • Redna telesna aktivnost in gibanje v naravi krepita imunski sistem in telo spodbujata k izločanju endorfinih hormonov, ki skrbijo za ugodje in dobro počutje. Ob prisotnosti zadostne količine endofrinih hormonov so bolečine bistveno bolj blage.
  • Skrb za zdravo prehrano kamor spada pestrost obrokov, vsakodnevno uživanje sadja in zelenjave, več manjših obrokov dnevno, od 3 do 5 na dan, zmanjšati vnos bele moke, sladkorja in predelane prehrane. Prehrana namreč zelo vpliva na hormonsko ravnovesje in na zdravo harmonijo telesa.
  • Boleči menstrualni krči se lahko pojavijo tudi ob pomanjkanju magnezija in kalija v krvi, zato ni odveč poskrbeti za vnos živil z vsebnostjo teh dveh elementov. Veliko kalija vsebuje banana, rozine, avokado, melona, leča, losos,… Magnezij pa najdemo v zelju, krompirju, fižolu, sončničnem semenu, indijskih oreščkih, mandljih, …
  • Zdravila preventivno? Nič ni narobe, če se zdravilo proti bolečinam vzame preventivno, takoj, ko se pojavijo signali, da se menstrualna bolečina pričenja in bo v naslednjih urah nastopila menstrualna krvavitev. Protibolečinska zdravila namreč zmanjšujejo sintezo prostaglandinov, bolečina je zato lahko bistveno manjša ali pa ta sploh ne nastopi. Kljub jemanju zdravil se svetuje, da ženska upošteva zgoraj opisane nasvete, namreč namen preventivnega jemanja zdravil v kombinaciji z zdravim življenjskim slogom je prav v tem, da ženska sčasoma zdravil ne potrebuje več.

Hitri S.O.S.

V dneh, ko nastopi boleča menstruacija, je potreben počitek, z mislimi in s skrbjo zase.
Nekaj nasvetov:

  • Počitek v ohlapnih oblačilih, brez odvečnih tesnil okoli pasu in trebuha, ki bolečino samo še ojačajo.
  • Tudi v času boleče menstruacije se svetuje početi tisto kar ima ženska rada in jo umirja, pa naj bo to sprehod, pogovor s prijateljico, risanje, glasba, knjiga, filmi, … Ob tem se namreč misli usmerijo stran od bolečine, prijetne aktivnosti pa možgane spodbudijo k izločanju endorfinih hormonov.
  • Toplota! Toplota blaži menstrualne bolečine, saj poskrbi za boljšo prekrvavljenost sluznice endometrija. Toplota pride v poštev od uporabe termoforja, tople kopeli ali tuširanja z vročo vodo, do uživanja toplih napitkov. Pri skrbi za toplo telo pa je v prvi vrsti pomembno to, da so topla stopala. Kadar so stopala mrzla, je hladno celo telo. Če so stopala hladna, je najprej nujno potrebno ogreti stopala, potem se počasi segreje celotno telo, kar blagodejno vpliva tudi na menstrualne bolečine.
  • Sproščeno in globoko dihanje ima masažni učinek na organe v trebušnem predelu in blaži bolečine. Takšno dihanje je najlažje izvajati v mirnem in prijetnem prostoru, v ležečem položaju, z dlanmi položenimi na trebuh in pri globokem ter počasnem dihanju zavestno uporabljati trebuh in prsni koš. Dihanje lahko spremlja vizualizacija pri čemer gre za predstavo, kako bolečina z izdihom zapušča telo.
  • Prijetna je lahko tudi nežna masaža trebuha v smeri urinega kazalca, ob tem pridejo v poštev tudi dišeča olja in mazila z učinkom lajšanja bolečin. Svetuje se mazilo sivke.
  • Koristna so tudi zelišča z učinkom sproščanja mišic in z učinkom zmanjšanja sinteze prostaglandinov. Glede pravilne in ustrezne uporabe zeliščnih tinktur se svetuje posvet z zeliščnim terapevtom.

Krči in bolečina ob menstruaciji imajo celo svoj smisel, to naj bi bila priprava ženskega telesa na porod. Maternica namreč ob menstruaciji trenira mehanizem krčenja, žensko pa privaja na porodne bolečine.
Po naravi je ženska skrbna in navadno želi poskrbeti za vse okoli sebe, pogosto počne tudi po več stvari hkrati, ne le fizično, ampak tudi miselno in čustveno. Kakor, da bi narava želela ženski podariti nekaj ob čemer bi se lahko ustavila, umirila in se spočila. Čas menstruacije, ko je vsebnost hormonov nizka, ni volje, energije in zagona, pojavlja pa se tudi bolečina, je priložnost za umirjanje, počitek in čas za popolno skrbnost do sebe.

Preveri spletni program: S.O.S. Boleče menstruacije.