Naravno nad vročinske oblive

3.5.2018

V menopavzi več kot 80% žensk doživlja vročinske oblive. Med navalom se po vratu in obrazu ali po zgornjem delu trupa razliva vročina, ki jo pogosto spremljajo znojenje in lahko tudi razbijanje srca, tesnoba in mrazenje. Navali so lahko blagi ali močni in trajajo od ene do več minut, včasih tudi pol ure. Pogostost oblivov se od ženske do ženske razlikuje, nekatere imajo kratko obdobje nekaj kratkih oblivov na teden, druge pa leta in leta doživljajo navale vročine tudi do 50-krat na dan. Vročinski oblivi so za žensko naporni in nadležni, vendar nekaj povsem naravnega.

Kaj povzroča oblive?

Vzrok oblivom je zmanjšana koncentracija estrogena v krvi, saj v jajčniku zori vse manj jajčnih celic, ki estrogen izločajo v kri. Upad estrogena povzroči, da postanejo stene krvnih žil bolj nestabilne. Možgani dobivajo sporočilo, da je telo pregreto, zato ga želijo ohladiti. Ohlajajo ga z razširitvijo krvnih žilic in z znojenjem, vendar je tudi delovanje žlez znojnic zaradi pomanjkanja hormonov spremenjeno in pri odzivu na spremembo temperature pogosto pretiravajo. Neprijetne vročinske oblive lahko skušajo ženske ublažiti predvsem s prehrano, s telesno aktivnostjo in z raznimi načini sproščanja.

Prehrana

Raziskave kažejo, da nekatera živila še dodatno povzročajo vročinske oblive. Med to hrano sodijo pretirano sladke, slane, kisle in pikantne jedi, čokolada, vroči napitki, alkohol in kofein. Na drugi strani pa so živila, ki večajo sposobnost telesa, da se spremembam lažje upira. To so grenivke, pomaranče, sojini izdelki in laneno seme. Pomemben je vitamin E, ki izboljšuje termoregulacijske sposobnosti in sodeluje pri nastajanju spolnih hormonov. Vir vitamina E so rastlinska olja, listnata zelenjava, polnovredna žita in stročnice. Pomemben je tudi vitamin B (oreščki, ribe, jajca, mleko), vitamin C (sadje in zelenjava), kalij (fižol, avokado, riba, banane) in magnezij (soja, zelje, riž, krompir, oreščki). Svetuje se več manjših obrokov, saj preobilni obroki širijo krvne žile in telo ogrejejo. Predvsem je pomembno, da zvečer obroki niso pozni, najkasneje 2 uri pred spanjem. Svetuje se tudi zadostno pitje tekočine, od 1,5 l do 2 l na dan, saj jo telo s pogostim znojenjem hitro izgublja tekočino. Temno rumen urin je znak dehidracije.

Telesna aktivnost

Redna telesna aktivnost, vsaj 30 minut večkrat na teden, pomaga pri preprečevanju vročinskih oblivov, saj izboljšuje prekrvavitev in omogoča, da telo lažje prenaša tudi visoke temperature in se hitreje ohlaja. Telesna vadba spodbuja tudi izločanje endorfinov, ki vplivajo na boljše razpoloženje. Raziskave so pokazale, da redna telesna aktivnost zmanjšuje intenzivnost vročinskih oblivov pri 55 % žensk v menopavzi in po njej. Vadba naj bo zmerno intenzivna, kjer pride do blažjega zadiha in povečanega pulza. Močno intenzivne vadbe se odsvetujejo, saj lahko hitro sprožijo navale vročine.

Sproščanje

Tehnik sproščanj je seveda več. Pri tem gre za kombinacijo globokega dihanja in usmerjanja misli. Sproščanje umirja misli, možgane in telo, globoko dihanje pa masira notranje organe in jim zagotavlja več kisika. Eden od načinov sproščanja je, da med navalom vročine poiščete miren hladnejši prostor, kjer lahko sedite ali ležite. Potem se poskušajte umiriti s počasnim in globokim dihanjem. Položite eno dlan na prsni koš in druga na trebuh ter dihajte s trebušnim in prsnim delom. Med vdihom mislite na hladen zrak, ki polni vaše telo, med izdihom pa razmišljajte kako vročina zapušča vaše telo skozi dlani in stopala. To tehniko ponavljajte vsak dan 15 minut, da jo utrdite, nato jo uporabljajte, ko se pojavi vročinski val in občutke vročine prenehajte, dokler se ne počutite bolje.

Izbor oblačil

Tudi oblačila lahko zadržujejo toploto in spodbujajo znojenje. Sintetična oblačila, kot sta poliester in najlon, ovirajo dihanje, oblačila z visokim ovratnikom in dolgimi rokavi dajejo občutek zadušljivosti. Svetujejo se naravna vlakna, kot sta bombaž in lan ter ohlapna oblačila. Primerna so oblačila s kratkimi rokavi, z ovalnim ali V izrezom. Izogibajte se tesnim oblačilom in nakitu okoli vratu. Tudi spalna srajca in rjuhe v postelji naj bodo bombažne.

Pomoč z zelišči

Nekatera zelišča naj bi blagodejno vplivala na žensko telo v obdobju menopavze. Pri tem se zelo dobro obnese navadna konopljika in kitajska angelika, ki uravnavata delovanje možganskega priveska, ter grozdna svetlika in svetovi rdeče detelje, ki vsebujejo rastlinske hormone, po učinku podobne ženskim spolnim hormonom. Proti vročinskim oblivom zelo dobro učinkuje tudi žajbljeva tinktura. Dobre nasvete kako blažiti vročinske oblive dobite pri zeliščnih terapevtih in glede na ostale simptome, ki jih ima ženska, izdelajo ustrezno mešanico zelišč.

Urejen spanec

Vročinski oblivi lahko žensko motijo tudi med spanjem in povzročajo nespečnost. Pred spanjem in pri nočnem zbujanju se svetuje umivanje obraza in prsnega koša z mlačno vodo. Temperatura v sobi naj bo med 16 in 18 stopinj celzija. Pokrijte se z več lahkimi odejami iz bombaža, ki jih lahko po potrebi tudi odvržete. Pred spanjem se svetuje kozarec vode s 30 kapljicami žajbljeve tinkture. Preden greste v posteljo ne opravljajte težkih del, imejte zadnji obrok najkasneje 2 uri pred spanjem in počnite kaj prijetnega in sproščujočega. Če se le da, pojdite spat ob istem času in prav tako vstajajte ob istem času.

Izogibajte se

Naslednje stvari spodbujajo nastajanje vročinskih oblivov: vroče kopeli in savne, kajenje, dolgotrajno zadrževanje v zaprtih prostorih, pretirano uživanju alkohola, kofeina, hrane intenzivnih okusov (pekoče, kislo, slano, sladko), pitje mrzle tekočine in mrzlo tuširanje.

Svetuje se

Doma imejte prezračene prostore, če se pogosto znojite, se večkrat preoblecite. Pogosto počnite stvari, ki jih imate radi in s katerimi se lahko zamotite. Pogovarjajte se z ljudmi, ki jim zaupate in delite z njimi svoje stiske in tegobe, pogovor je za ženske namreč dober način obvladovanja stresa. Dragoceno je tudi, če se lahko pogovarjate s kakšno damo, ki ima podobne simptome menopavze, kot vi. Na ta način dobite občutek, da niste sami v tem, ter ob enem dodatno podporo, moč in ideje kako simptome obvladovati. V ženskem svetu je izražena skrbnost in usmerjena pozornost k drugim. Zdi se kakor, da je narava ženski namenila obdobje menopavze z namenom, da bi se končno obrnila tudi vase in se naučila poskrbeti tudi zase, za svoje potrebe in za lastno telo.